Facebook

Saygı Duruşu

Arpej

Arpej:
Bir armoninin (akorun) seslerini sırayla ard arda çalmak...

Parmakların isimleri;

Sağ el parmakları, İspanyolca isimlerinden kaynaklanan bazı harflerle isimlendirilirler.

Baş parmak; p (pulgar)

İşaret parmağı; i (indice)

Orta parmak; m (medio)

Yüzük parmağı; a (anular)

Küçük parmak; x Genelde flamenko türünde karşımıza çıkar.
Bu parmağı kullanmayacağız. Flamenko çalmayacaksanız, kesip atabilirsiniz.

Geçmişte önde gelen bir çok klasik gitarist, tırnak kullanmadan çalmayı tercih etmiştir.

Günümüzde ise, hemen hemen tüm klasik gitar (naylon tel) icracıları tırnaklarını
kullanmaktadır. Kimi gitarist yuvarlatılmış tırnak tipini, kimisi de tırnaklarını daha köşeli bir biçimde uzatırlar. Yüksek performansta çalındığında, tırnaklardaki tahribat da doğru orantılı olarak artacaktır. Bunun için çeşitli tırnak besleyicileri veya sahte tırnak ta kullanılabilir. Benim sizlere tavsiyem tırnaklarınızı olabildiğince kısa tutmanız olacaktır.Bu sayede tırnaklarımızın tellere takılmasını engelleyebilirsiniz.

Bir çok gitarist, Akustik ve Elektro gitarlarda da tırnak tekniğini kullanır, ancak çelik tellerde aşınma daha da artacağından gerekmediği sürece kullanılmamalıdır. Penayla çok zor olan bir arpej parmak tekniğiyle çok daha rahat çalınabileceğinden, bu gibi durumlarda kullanılabilir.

Arpej yaparken parmakların kullanımı;

Sadece p parmağı aşağıya doğru çalacak, diğer parmakların tümü telleri yukarıya doğru
çekecek. Bunu yaparken dikkat edeceğimiz en önemli konulardan birisi de çalan parmağın
görevini yaptıktan hemen sonra tellerden uzaklaşmasıdır, yani diğer tellere dokunmamasına özen göstereceğiz..Bu çalışmaları öncelikle açık tellerde (boş tel) çeşitli formüllerle uygulayalım.


Boş tellerde varyasyonlar











Dikkat: p parmağı daha çok üst telleri kontrol ederken i m ve a parmakları sırasıyla i parmağı sol teli, m parmağı si teli, a parmağı ise alt mi telini kontrol etmektedir.
Bu şu anki çalışmamızda böyle ancak bu; ileride çok farklılıklar gösterebilir. Bazı klasik gitar eserlerinde p parmağını si hatta en alt mi telini çalarken bile görebiliriz.





















Çeşitli Akor Kalıplarında Arpejler


Arpejimiz p i m i olsun akor kalıbımız da Dm Am E7 Am























Yukarıdaki örnekte şu dikkatimizi çekebilir.Akorda var olan tüm notaları çalmıyoruz. Arpejimiz p i m i olduğuna göre 3 tel kullanıyoruz, basta kullandığımız notaya "p" dikkat ederseniz eğer akora ismini veren sesdir.Peki tüm notaları kullanmadığımız halde neden basıyoruz? Bu, popüler müzikte yani akorlu şarkılar çalarken avantajlı olur. Eğer arpejden hemen sonra tüm telleri tarama veya ritm atmaya geçeceksek, hazırlıklı olmalıyız.


Hemen bunu örnekleyelim...




















Peki p i m i arpejinde i ve m parmakları her zaman alt iki teli mi kontrol edecek.
Hayır böyle bir kural yok, var diyene de aşağıdaki örneği çalarak cevap verebilirsiniz.

















i m parmaklar karışık bir düzende de çalışabilir.
























Peki akorlarda arpej yaparken diğer basılı notaları çalmayacak mıyız?Bas tellerdeki diğer notaları p parmağımızla çalabiliriz. Bu notalar da akorumuzun içerisinde mevcut olduğundan kesinlikle ekstra bir güzellik katacaktır. Şimdiki örneğimizde de bunu kullanalım.










Categories: , , , , ,